Jag vandrade med Gandhi - Harilal berättar

Jag vandrade med Gandhi Jag vandrade med Gandhi Jag vandrade med Gandhi Jag vandrade med Gandhi Jag vandrade med Gandhi Ungdomsboken om Mahatma Gandhi

 

 

JAG VANDRADE MED GANDHI  - HARILAL BERÄTTAR
Limmad med flikar
Antal sidor: 160
ISBN:  9789188024855
Författare: Ingrid Ydén Sandgren
Enstaka ex: 158 kr
Pris 2-5 ex: 120 kr
Pris per styck vid 6-20 ex: 100 kr
Pris per styck vid 21-50 ex:  80 kr

Beställes 1-5 ex via Solvändans hemsida www.solvandanforlag.se
Beställes via mejl vid klassuppsättning: order@solvandanforlag.se

 

Utdrag ur boken

Swaraj Swaraj (betyder självständighet)

Det blev ännu en morgon och jag gick med långa steg mitt bland skaran av pilgrimer. Jag kände mig verkligen som en pilgrim. De gamla männen i vita turbaner hade hängt kransar av vita blommor över Charlie och mig, de hade gett mig en bambustav för att jag skulle orka gå den långa vägen till havet.
Jag tillhörde nu Bapu, Mahatma Gandhiji. Jag gick i hans fotspår! Visst brände det under mina fotsulor men jag var med och tågade mot havet!
SWARAJ ropade folk omkring oss. Charlie vinkade men jag släppte inte min stav, jag bara gick på hela tiden. Ibland dök några pojkar upp och följde med vid min sida. De beundrade min stav och blommorna som hängde kring halsen. Efter en stund tröttnade de och blev efter. Framåt middagstid stod hettan och darrade över vägen. Blad från träden regnade ner över oss. Stora svalkande palmblad. De fläktade skönt när vi till slut gjorde ett uppehåll i en ny by.
Jag ville söka upp Bapu. Vi trängde oss fram genom mängden men folket ville inte släppa förbi oss. Då tog Charlie mig på sina axlar, och honom lät de komma fram!
Plötsligt fick jag syn på Bapu! Han stod på en plattform och talade. Folk hade satt sig ner på gräset omkring honom. Vi lyckades klämma oss fram till en gränd där det var svalt mellan två hus av sten. Alla husen var tomma, för folk hade sprungit ut när de hörde den stora marschen dra förbi och nu ville de se Mahatman som var på väg mot havet. De hade i hast byggt upp en plattform för att han skulle kunna tala till dem.

Just där vi stod kunde vi inte se honom, men det var så tyst att vi hörde hans röst:
- Jag ber er, ropade han, försök att hålla er till icke-våld. Det är en revolution av kärlek som ska förvandla världen. Ja, jag säger er att ahimsa är en kraft som kan förändra de hårdaste hjärtan.

 

Alla reste sig upp, klappade i händerna och ropade:
- Vad ska vi göra, Mahatma?
Bapu svarade med båda händerna:
- Kalla mig inte Mahatma. Kalla mig hellre Bhai – broder – eller Bapu – fader.
Ett barn ropade Bapu, Bapu, Bapu! Det var bara en liten mörk baby, som mamman lyfte upp mot Mahatman. Han tog emot barnet, men det började förskräckt skrika, så mamman sträckte upp sina armar för att ta tillbaka sin sprattlande och skrikande unge.
- Spinn era kläder själva, fortsatte Bapu från plattformen. Köp inte engelska skjortor och kavajer. Det kostar bara pengar. Ta vara på era egna produkter.

Publiken sorlade omkring oss i gränden. Jag tittade på Charlie. Han hade ingen kavaj, bara en enkel vit skjorta, en indisk skjorta. Miraben hade vävt både min och hans skjorta. Jag hade också lärt mig spinna och snart skulle jag ha så mycket garn att hon skulle kunna väva ett höftskynke åt mig.
En stor kraftig man steg upp på plattformen. Han slet av sin kavaj och slängde den på plattformen framför Bapus fötter. Andra gjorde detsamma, kavajer och skjortor flög i luften och högen av engelska kläder framför Bapu bara växte.
- Hur många trettonåringar är gifta här i byn? frågade han och många händer flög i luften.
- Sluta med det, sa Bapu. Barnäktenskap är inte bra. Hinduism är en bra religion men det finns saker som vi måste sluta upp med .Vänta några år tills ni är mogna att föda barn.
Kvinnorna började skratta och några unga flickor klappade förtjust i händerna. Jag såg på Charlie som lutade sig mot husväggen i gränden.
- Är det bra, Charlie?
- Han försöker reformera Indien. Det är fantastiskt. Det är så här det ska göras.

Fem  uppgifter kring Jag vandrade med Gandhi

(Välj en eller flera.)

  1. Om främlingshat - ”Kastsystemet”
    Läs kapitlet Ett heligt löfte, sid 52
    Diskutera främlingshat/mobbing i Sverige.
    Kan du tänka dig ta emot en afrikansk flykting i ditt hem?
    Vill du försvara en judisk, kristen eller muslimsk pojke som blir retad på gatan eller skolgården?
  2. Om att bekämpa orättvisor
    Läs kapitlet Kung Janakas land, sid 62
    Diskutera vad ni upplever som orättvist i Sverige.
    Idrottstävlingar? Klassresor? Betygssättning?
    Asylärenden? Migrationspolitiken?
    Ge förslag på hur ni skulle kunna göra det mera rättvist.
  3. Om Icke-våld, ”Ahimsa”
    Läs kapitlet Slagsmål för Bapus skull, sid 68
    Diskutera hur ickevåld kan fungera på skolgården
    mellan kamrater eller i politiken mellan olika partier
  4. Om Indiens geografi, natur och kultur
    Kolla fotona i boken som handlar om Indien. Fördjupa dig i något av ämnena, till exempel om den heliga staden Amritsar (s 103), indiska bröllop (s 35), Indiens apor (s 14) eller annat foto.
    Gör ett arbete kring detta. Sök på Internet eller i böcker. Rita o skriv.
  5. Recension eller fortsättningsberättelse
    Gör en recension av boken, skriv vad du tyckte var bra och vad som var mindre bra.
    Eller skriv en liten berättelse om hur det går för Harilal i fortsättningen. Får han det bra i livet eller måste han fortsätta att vara kastlös och föräldralös?